TRALALALALATRALALALALATRALALALALATRALALALALA TRALALALALATRALALALALATRALALALALATRALALALALA



Tuesday, June 28, 2011

Snabb genomgång av cypern.

I onsdags efter jobbet så packade jag ihop det sista före Helles
pappa kom och hämtade mig och henne. Kramades hejdå där
och begav oss till Stockholm. På arlanda startade vi resan med
Donken, Helle råkade av misstag "lura" på mig fel hamburgare,
eller så var det jag som pekade dåligt.


















Vi åkte ut till Best Western som ligger ca 5 min från Arlanda med
transferbussen som hämtade/lämnade gratis. Checkade in och
surfade lite på internet före vi drog ner på gymmet och körde
lite styrketräning.

















Somnade sent och vaknade före tuppen 04.30. Gjorde mig i ordning
och packade ihop det sista. Åt en stor god svensk frukost på hotellet
innan vi åkte ut tillbaka till Arlanda. Och då hade ju P och K anslutit
till sällskapet. Dom kom redan på onsdagen dom med men men.


















Ute på arlanda gick det snabbt så fick vi hoppa på det lilla planet
som skulle ta oss till Prag som var våran mellanlandningsstation.
Sen fick vi ett mycket skönare plan och kan det varit lite större?

















Kul när man tittar ut från fönstret i planet och ser Rhodos och allt
sånt som är där i närheten.

Väl framme försökte vi hitta hyrbilen och min vattennivå var noll så
kändes inte bra att gå där i stekande sol utan nån vätska i kroppen.
Sen körde vi till Ayia Napa och gjorde oss i ordning för att svänga förbi
på stranden för att se hur det såg ut. Den var vid 18.00 tiden så det var
ju inge bad vi tänkte göra. Sen gick vi ut och åt och det var mega portioner
vad tänkte dom där? Dom var supertrevliga på resturangen trots lite
språkbrister men det gick bra. Vi fick drinkar eller efterätt av resturangen
och först sa vi nej nej, men sen ångrade vi oss.

Jag och Helle var sedan ute i Ayia Napas nattliv och drack drinkar och
tror aldrig det varit så mkt gnuggis på ett ställe som castel club. Vi hann
med några ställen till den kvällen. Men Castel Club var riktigt stort,
3 våningar på 2 ställen typ!??!.  Och det var ute också och på entreplan.
Sen dagen efter var vi uppe 5 över sju trots att vi la oss kring halv fem, fem?.
Mådde ingen vidare men tog nån tugga frukost och la oss vid poolen. Jag
slocknade som tur var hade Helle koll på mig och bara Nu måste du nog
doppa dig för jag blir orolig sa hon. Vi han ligga där lite mer än en timme
före vi skulle åka till Georgios familj. Jag kan tillägga att här trodde vi att
vi skulle hinna till hotellet som skulle ligga nära där de bodde så jag
duschade inte för vår AC var kass och skulle ändå sluta i svettbad i
bilen.


















När vi åkte så åkte vi först till en stad bredvid och hämtade upp
de andra ur deras släkt + lite annat folk, sen förbi där G och Sofia
skulle bo ett tag i Nicosia? . Väl framme 14.00 skulle
vi få mat, men maten kom 5 timmar senare. Det söta var att vi skulle
inte hinna till hoetllet och byta saker.  Men det var ändå så trevlig där
så det gjorde inget. Dom ärs å himla gästvänliga och roligt med annan kultur.
Vi fick iaf jättegott grillat och sallad, och grekisk yougurt, och roliga
efterätter hade dom och små saker. Vi fick supergod mat hela tiden!!


Vi la oss jättesent den kvällen men slocknade hur snabbt som helst.
Dagen efter var det ju dags för bröllop och vi solade lite vid poolen på
morgonen före vi var tvungna att göra oss i ordning. Vi skulle nämnligen
få vara med på ritualen som man har för mannen och kvinnan. Killen
blir rakad och tvättad typ av sin bestman och sen gör dom nå
procedurer som var spännande. Många i släkten skulle göra proceduren
så det tog en stund. Sen spelade och sjöng musikanter bredvid och alla
stog och tittade på. Sen bjöds det på tilltugg och dom gjorde en liknande
för Sofia. Sen gick alla i samlad trupp till kyrkan som låg i närheten och
det var spelmän som gick med.

Sen i kyrkan förstog jag inte så mkt, det var nog endel mässande och
pussande på någon tavla, dom blev ihop bundna med någon ring runt
hvuudet, gick runt något bord, föräldrarna kom och gjorde något,
 så det var spännande och se. Och alla aktiviteter som pågick
runt om i kyrkan, det var allt annat en ett svenskt bröllop, och kul var
ju det.

Sen kastade vi ris på dom och åkte till hótellet där festen skulle hållas.
Åh det var så fint där och stackars brudpar som fick stå i minst
3 timmar och ta emot (pussa på kinder) alla 1000 gäster som kom.
Man fick en liten chokladbit som var gudomlig, och verkligen
gudomlig när man kom. Alla betalar ju som en avgift för att komma
typ sin tallrik eller mer om man vill som en start på livet. Det bara
slussades in folk hela kvällen och maten och efterätterna var
hur goda som helst. Dansade hela kvällen och kan säga att
bröllopstårtan smakade hemmagjord fudge och var helt otrolig
den med. Sen fyllde fastern år och då blev det mer tårta men inte
tårta på tårta tycker jag. ehhe. Sen hölls det tal från svenska släktingar
och dansades mer tills dom slog av musiken helt enkelt.

Dagen efter var fötterna IIInte i bra shape. Jag tog sovmorgon och
gick upp till poolen och lade mig en stund där senare. Har inte blivigt
så mycket solande men nån stråle har jag fått trots min solskyldds
faktor 50. När vi låg vid polen, blöta och så fick vi veta att om 20 min
skulle vi vara färdiga så vi kasta oss upp på rummet och 13 munter senare
var både jag och Helle klara typ och då hade vi satt på kläder, smink osv.

Vi åkte och åt hos Gergios familj igen och det var grillat med allt möjligt
cypriotisk god mat. Sen sa vi hejdå till alla och åkte till Hotellet.
Hängde där och packade ihop det sista. Sen gick söndagen bara åt att
åka hem.

Har verkligen haft det superbra! Och är superglad över att jag fick
lov att följa med för Sofia och Georgios och alla andra som var där.
Har träffat så mycket roliga och spännande människor. En cypriot
tjej jag träffade sa att det var ett väldigt litet bröllop detta !?!?
Och hon blev shockad när jag sa att 100 på ett svenskt är stort
och att man brukar ha ca 70-75 gäster kanske. Hon hade varit
på ett helgen före som var 5000 personer. Stackars bröllopspar
som fick hälsa alla de välkommna och pussa kinderna på dom.

Men annars låg det väl på en ca 2000-3000 personer de
vanliga och här hade ju inte Sofia lika stor släkt där som dom har
när dom har båda sina släktingar på cypern.
Craaazy!

2 comments:

  1. amen gud vilka spännande dagar. Så roligt det där med tavlan och ringen runt huvudet etc under bröloppet haha. Så träkiga de svenska bröloppen låter plötsligt ;) men 1000 pers! Jag känner inte ens så många som kan komma på brölopp ;) /Elin

    ReplyDelete
  2. så snygga leopardbrallor! /Elin

    ReplyDelete