TRALALALALATRALALALALATRALALALALATRALALALALA TRALALALALATRALALALALATRALALALALATRALALALALA



Monday, August 23, 2010

RIGA 2010














Har varit i Lettland,Riga i fyra dagar. Vi åkte dit tidigt på torsdagmorgon och när vi kom fram gick vi runt lite för vi åt lunch på hotellet. Sen for vi ut på en guidad tur. Det ösregnade hela torsdagen men jag hade med paraply och regnjacka. Lånade ut mitt paraply till välbehövande under resan. Regnjacka var toppen!

Trots regn var guiden ovanligt rolig. Han pratade om riga så att det var mycket svenskt inblandad och med tanke på att vi "ägt" Riga förr så visade han lite hus våra gamla kungar byggt och andra svenska grejer som var intressant. Han visade även intressanta saker från letternas sida. Mycket bra guide som la in egna åsikter och så i sitt prat. Han var verkligen intresserad av att guide, men då var det ju hans företag också. Han var ärligt ledsen att det regnade så vi inte kunde gå den 2,5 timmar långa guiden. Vi höll på så länge ändå, fast i buss. Vi fikade på ett fik som jag var tillbaka på några gånger efteråt.

Vi har även varit på Lido som är en känd matkedja där, vi var på den stora som är byggd i trä. Mycket god mat och fruktdrinkar. Vi besökte marknaden där man sålde massor av mat av olika slag och frukt. Var även frihetsfirande i stan så var andra marknader i dom fina parkerna. Enda shoppingen blev 2 örhängen och en halskedja.

Julia tipsade mig om ett tips från Davis om att besöka Plättstället. Det var jättegott! Många följde med dit när vi skulle käka. Syrran och G gick tillbaka sista dagen! Jag hade kunnat göra det med, alla tyckte det var super! Så Julia, ni måååste åka dit! Testade med banan,kött (dom var inrullade) sen testade jag en äppelplätt. Har mer bilder därifrån som jag får lägga upp i ett till inlägg!

Vi var på goda resturager och hade trevligt. For upp i baren och såg frihetsfyverkerier ovanifrån och det var häftigt! Sen dansade vi och drack Mohjitos, Mango Coladas osv... Det var roligt att bara strosa runt på kullerstensgatorna bland folket. Åker jag dit igen ska jag gå på KRIGS museet för det missade jag.

No comments:

Post a Comment